Tuesday, February 1, 7:00 p.m.

Book reading in French.

EugeneNicole.jpgEUGENE NICOLE
Professor of French, NYU; novelist; author of Alaska; L’Œuvre des mers , a cycle of five books, including Un adieu au long cours (L’Olivier/Le Seuil, 2011); à coups de pieds de mouche (Le Bleu du ciel, 2011)

Long cours & pieds de mouche

Outre ses travaux sur l’onomastique littéraire, sur la poésie contemporaine et sur Proust (il a notamment collaboré à l’édition de À la recherche du temps perdu dans l’édition de la bibliothèque de la Pléiade et dans celle du Livre de poche classique), Eugène Nicole a écrit six romans. Cinq d’entre eux constituent le cycle de L’Œ
uvre des mers, dont la première partie a été publiée pour la 1ère fois en 1988.

En 1956, un garçon de quatorze ans quitte son archipel natal, Saint-Pierre et Miquelon, au large du Canada. Des années après, il retraverse mentalement l'Atlantique, pour raconter ce pays de naufrages,de neige et de brouillard, et trouver dans l'écriture les reliefs oubliés de cet univers foisonnant de personnages, microcosme des îles et emblématique théâtre paroissial.

À l’origine, à coups de pied-de-mouche fut un journal intermittent entrecoupé de notations non datées: nouvelles en trois lignes, rêve dont on s’éveille au milieu de la nuit, choses vues et entendues, réserve de citations, aventures de l’immédiat. Les repères temporels s’estompant, s’y substitua peu à peu, la cartographie d’une vie dans ses navettes entre ses lieux (New York, Paris, l’enfance) et dans ses constantes: l’attention au « murmure » et à la prose du monde.



Wednesday, February 2, 7:00 p.m.
Institute of French Studies Colloquium

PATRICK WEIL
CNRS; Université Paris I - Panthéon-Sorbonne; visiting professor, NYU; author of Etre français: les quatre piliers de la nationalité (Ed. de l'Aube, 2011)

Being French: The Four Pillars of a Nationality

Is there a French national identity? At the conclusion of a controversial, presidentially-led, public debate, historian and political scientist Patrick Weil takes on the subject. Four pillars, he argues in his most recent essay (January 2011), have served as a shared reference and a common socio-political project for France and the French. The principle of equality, the French language, the positive memory of the French Revolution, and the principle of laïcité: all products of French history, having resisted numerous challenges, survived many constitutions and even more governments, these foundational principles are still goals to measure up to. They are attractive and inclusive rather than grounds for exclusion.



Thursday, February 3, 7:00 p.m.

9780816669653.big.gifTOM CONLEY
Professor, Departments of Romance Languages and Visual/Environmental Studies, Harvard University; author of Cartographic Cinema; The Self-Made Map; An Errant Eye (University of Minnesota Press, 2010)

An Errant Eye: Poetry and Topography in

Early Modern France

Deciphering maps as poetry, and poems as maps.
Tom Conley’s new book, An Errant Eye, studies how topography, the art of describing local space and place, developed literary and visual form in early modern France. Arguing for a “new poetics of space” ranging throughout French Renaissance poetry, prose, and cartography, Tom Conley performs dazzling readings of maps, woodcuts, and poems to plot a topographical shift in the late Renaissance in which space, subjectivity, and politics fall into crisis. He charts the paradox of a period whose demarcation of national space through cartography is rendered unstable by an ambient world of printed writing.

 

La Maison Française of NYU

16 Washington Mews (corner of University Place)
New York, NY 10003
Tel. 212-998-8750
Email: maison.francaise@nyu.edu
Web: www.nyu.edu/maisonfrancaise

E-mail me when people leave their comments –

You need to be a member of New York in French to add comments!

Join New York in French

Visit our bookstore

 

 

Visit our store

Learn French